اکتیویتی ها در اندروید
یک اکتیویتی نشان دهنده یک صفحه به همراه user interface مختص خودش است
برای مثال یک اپلیکیشن ایمیل باید یک اکتیویتی جهت لیست ایمیل های ورودی داشته باشد ،یک اکتیویتی دیگر برای compose کردن ایمیل ، و یک اکتیویتی دیگر برای خواندن ایمیل داشته باشد
اگر برنامه ای دارای بیش از یک Activitiy باشد باید یکی از آنها را به عنوان Activitiy اصلی(پیشفرض) هنگام اجرای برنامه معرفی کرد
اگر با زبانهای برنامه نویسی c ،c++ و یا جاوا کدنویسی می کنید باید از تابع main() شروع کنید
روشی بسیار شبیه ،در اندروید نیز سیستم با یک اکتیویتی شروع می کند متد onCreate() را فراخوانی می کند
در ادامه چرخه زندگی یک اکتیویتی ارائه می گردد که از سایت android.com بر گرفته شده است
یک کلاس اکتیویتی می تواند مقدار ، حالت و … را ارسال و یا دریافت کند واحتیاجی نیست تمام روشهای بازگشت را انجام دهید
با این حال میتواند مهم باشه که شما بفهمید که کدام روش رو اعمال کنید و برنامه شما به درستی عمل کند و آنچه که کاربر انتظار دارد را انجام دهد
onCreate() : اولین تابعی که پس از ساخت اکتیویتی اجرا می شود و همه View ها ساخته میشود.
onStart() : این تابع زمانی اجرا می گردد که اکتیویتی برای کاربر قابل روئیت است
onResume() : این تابع زمانی صدا زده می شود که کاربر با اپلیکیشن در تعامل است
onPause() : یک اکتیویتی Pause شده قابل دریافت تعاملات با کاربر نمی باشد و همچنین قابل اجرا کردن کد نمی باشد و زمانی اکتیویتی جاری به حالت Pause درآمد می توان به اکتیویتی قبلی برگشت
onStop() : این تابع زمانی فراخوانی می گردد اکتیویتی دیگر در حال اجرا می باشد
onDestroy() : این تابع قبل از نابود شدن اکتیویتی توسط سیستم اجرا می گردد
onRestart() : این تابع زمانی فراخوانی می گردد که اکتیویتی پس از Stop شدن Restart می شود
مثال :این مثال شما را به روش ساده و قدم به قدم با چرخه حیات یک اکتیویتی در برنامه اندروید آشنا می کند
در ادامه مراحل تغییر پروژه Hello World Example که در بخش قبل توضیح دادیم را خدمتتان عرض می کنم
مرحله اول : شما باید از Eclipse IDE جهت ساخت اپلیکیشن پیشفرض Hello World Example اندرویدی که در بخش قبل توضیح دادیم استفاده کنید
مرحله دوم : تغییراتی در Main activity که در فایل MainActivity.java قرار دارد را طبق کد های زیر اعمال می کنیم
مرحله سوم : مانند بقیه برنامه ها آن را اجرا کنید
در ادامه محتوای فایل MainActivity.java در آدرس src/com.example.helloworld/MainActivity.java را مطابق با نمونه کدهای زیر تغییر دهید.این فایل شامل تمام روش های اصلی چرخه عمر است
Log.d() روشی برای استفاده از پیام است و در قسمت Logcat اطلاعات چاپ میشوند.
دیدگاهتان را بنویسید